Bildbanken

När namnet till det som nu kallas Bildbanken skulle väljas så var det många som reagerade på ändelsen “bank”. En av de vanligaste omedelbara reaktionerna på namnet var av typen “en bank? får man ränta om man sätter in bilder?”. Och svaret är förstås – oh ja. Men inte i form av två procent om året (före skatt), utan snarare i form av att vi som kampanjande parti kan kampanja desto bättre med en arsenal av bilder att underbygga våra argument med. Våra bloggare må vara duktiga på det här med att orda om saker och ting, men om en bild säger mer än tusen ord så säger tusen bilder mer än väl det vi vill ha sagt.

Bildbanken är två saker. Dels är det en plats att hitta bilder på – många bilder, från väldigt många tillfällen till väldigt många tillfällen. Behöver du en bild till ett blogginlägg? Sådana finns. Till en presentation? Finns. Till ett plakat? Finns. Till ett pedagogiskt ögonblick på ett synnerligen förberett piratfika där nästa kampanjevent läggs upp? Finns. Till ungefär alla tillfällen utom svärmors födelsedag? Finns. Om det är en piratbild du behöver så är här det första stället att börja leta på.

Men det är också en plats att dela med sig av bilder på. Om ni har haft ett piratfika, manifestation eller vad som helst som ni har tagit grymma bilder på – lägg upp dem, så att hela valrörelsen får se exakt hur mycket de har missat genom att vara någon annan stans än just där och då när bilden togs. Gör valrörelsen grön av avund och lila av inspiration genom era talande exempel – mer än tusen ord, ni vet!

Mer än tusen ord, inte sant?

Att lägga upp bilder är, som den gode Jonathan visar, inte svårt alls. Det hela går till så här, i tre steg:

1. Skaffa konto [här].
2. Logga in [här].
3. Välj vilka bilder som ska laddas upp och kör hårt.

Enkelt, inte sant? Ju fler som hakar på desto fler bilder får vi in, och desto fler argument har vi som kampanjare – du, jag och våra medfunktionärer – i vårt kampanjtåg mot riksdagen. Tillsammans är vi inte bara många – tillsammans är vi dessutom rätt snygga på bild.

Pirate Mom och kandidat Dönsberg - två epic win samtidigt!

Nu finns det förstås en sak att tänka på innan vi börjar ladda upp allt vi kan hitta, och det är vem som har rättigheterna till bilderna. Bilderna från vårt kampanjande tenderar ju att vara tagna för mindre än fem år sedan, så copyright gäller fortfarande även med våra mått mätt. Rättighetsinnehavare är den som tagit bilderna, så se till att fråga fotografen om lov innan du sprider kärleken. Vanligtvis brukar denne vara pirat och svara någonting i stil med “vilken dum fråga, klart du får”, men det är värt att fråga ändå, bara för att vara dubbelplussäker på det hela.

För att vi som inte var där och/eller inte känner fotografen också ska kunna känna oss säkra på att vi får använda bilderna i vår piratverksamhet så är det bra om det finns någon slags bekräftelse på detta. Det enklaste sättet är att sätta CC-licens på bilderna och sedan skriva någonting om att det är just CC-licens på dem . Då vet alla inblandade att det är okej att gå vidare, så länge fotografen nämns någonstans i sammanhanget. Så som vi kommer att göra efter den här bilden som illustrerar hur det känns att vara med i årets roligaste och synligaste valkampanj:

Wootness!

Foto 1: Göran Widham

Foto 2 och 3: Kent Holmblad

Kommentarer

Lämna kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>