En pågående kampanj

Det är inte långt kvar till valet nu – fem måndagar, sex fredagar – och det är inte utan att det börjar brinna i både nätverksnoder och bredbandsknutar. Det ligger lite i sakens natur att saker och ting börjar bli lite stressiga, och att tiden för att leta upp saker att läsa om kampanjande inte riktigt finns till hand. Så i stället för att säga någonting nytt idag så vill vi sammanfatta det viktigaste vi sagt hittills, i akt och mening att göra livet lite mindre stressigt.

En sak som kan göra livet lite lättare är att greppa tag i ett ex av kampanjhandboken. Den finns här och har en distributionskostnad på noll, så ta ett par till dina kollegor också. Den handlar väldigt mycket om hur kampanjande kan gå till i praktiken, och kombinerat med inläggen om vårt kampanjmaterial och hur det beställs så har du en solid grund att stå på.

En av de mer synliga formerna av kampanjandet är att dela ut flygblad. Vi skrev lite om detta, men för den som vill ha lite mer utförliga tankar kring det hela handlar om kan läsa mer hos Jacob eller Rick.

Mest synlig är förstås alla former av inrapporterad aktivism, som hamnar på Live och kan beskådas av allmänheten. Lite mindre inrapporterat men fortfarande väl synligt är lågenergiaktivism, som i all korthet går ut på att göra små saker med stor synlighet. Exempelvis att bära PP-pins till vardags, skriva med lila pennor när saker skrivs bland folk, prata med personer i ens närhet om Piratpartiet eller på annat sätt utgöra en närvaromarkör. Vår riksdagskandidat Marie skriver mer utförligt på temat.

Minst synlig men mest påtaglig är vår framtidstro. Det är lätt att tappa den när våra ömma konkurrenter drabbar oss med de värre formerna av argumentation, men det gäller att hålla modet uppe och komma ihåg att det vi gör när vi gör det vi gör är att bygga kunskapssamhället. Inte kommer att bygga, inte planerar att bygga, utan håller på att bygga. Sen – denna ständigt uppskjutna tidpunkt – är nu, och vi är ett av ytterst få partier som kan säga att vi håller det vi lovar redan innan valet. Framtiden är med andra ord redan här, och om vi någonsin behöver bekräfta detta så är det bara att blicka till nuet.

Sist av allt vill vi påminna om de tre viktigaste saker vi kampanjsamordnare behöver tänka på: kontinuitet, rutin och organisatorisk synlighet. Med detta menas att kampanjen pågår och samordnas kontinuerligt, så att inte andan försvinner; att vi under denna kontinuitet övar in rutiner så att vi vet vad och hur vi ska göra; och att vi har en klar organisatorisk synlighet så att folk vet vem de ska prata med för att få veta vad och hur de ska göra. Kort sagt – raka besked till aktivisterna.

Vi hoppas att denna korta – allt för korta – summering av vad som har sagts kommer att göra livet åtminstone lite lättare i kampanjyran. Det kommer att bli mycket, det kommer att bli stressigt och det kommer kanske att kännas övermäktigt lite då och då – men kom då ihåg att det är för en god sak, att det har en större effekt än det ser ut och att det kommer att kännas hur bra som helst när vi vaknar upp den 20:e september och inser att – vi lyckades!

Nu kör vi. Hela vägen in i riksdagen.

Yarr!

Kommentarer

Toledomahn skrev

OBS!

Glöm inte heller att majoriteten av väljarna bestämmer sig sista veckan innan valet och det är där det mesta av krutet skall läggas!

Lämna kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>