Sociala tider, kreativa tider

Det är fredstid. Nästa val ligger långt bort, och det verkar inte som att det kommer hända några spontana omval under tiden. Läget är, med andra ord, mindre akut än det brukar vara.

Betyder det att vi kan ta det lugnt, andas ut och vila för en stund?

Ja och nej.

Ja, i och med att vi kan ta det lugnt en stund eftersom det inte brinner i knutarna. Nej, i och med att vi fortfarande har massor av arbete framför oss. Med nu har lite mer tid att fundera på vad vi gör och hur det kan göras, och dessutom experimentera med nya former för det. Och ju förr vi börjar med det, desto bättre.

En utgångspunkt är att ställa oss frågorna – vad är det vi vill uppnå, och krävs för att vi ska uppnå detta?

Målet är enkelt. Vi vill att människor, när valdagen anländer, ska rösta på Piratpartiet. Det är alpha och omega för varje kampanjorganisation. Allt annat är bonus, extra och goda nyheter.

Vägen dit, däremot, är mindre självklar. Vilket innebär att vi har tid på oss att skapa nya kreativa lösningar och metoder.

Det finns ett antal generella metoder för att nå målet. Alla bygger på att skapa tre saker hos människor: intresse, välvilja och förståelse. Och alla är generella, vilket innebär att det inte finns ett bästa eller sämsta sätt. Det finns många sätt, och de som fungerar – fungerar.

En sådan är att skapa sociala utrymmen som folk kan diskutera piratfrågor och Piratpartiet utan att det blir krystat. Det bästa exemplet på detta är fikor, men även torgmöten, valstugor och flygbladsutdelning räknas in i denna kategori. Eller, för den delen, flashmobs. Tricket är att skapa sådana sociala situationer överallt där människor är – och att skapa synlighet, dialog och tillgänglighet.

Det finns tusentals sätt att göra detta. Det viktiga är att komma ihåg att det är en social situation, och ett socialt utrymme. Det är inte vi som är huvudpersoner, utan de vi träffar och deras tankar. Det vi gör är att skapa en ursäkt för dem att tänka på och prata om/med oss, och på så vis en möjlighet att bygga välvilja och förståelse.

Det enda som sätter gränser är fantasin. Och vi har gott om tid att undersöka hur, när och i vilken grad vi kan utveckla krativa, sociala kampanjmetoder till nästa val.

Låten oss andas ut, andas in och sätta igång igen. En bättre framtid väntar.

Kommentarer

Inga kommentarer.

Lämna kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>